Pagina's

20 maart 2011

Supermaan!

Viel het je gisteravond ook op dat de maan zo groot leek?
Jawel, gisteravond was het weer zover. De maan was na 18 jaar weer op zn grootst te zien. De afstand tussen de aarde en de maan was slechts 356.577km, terwijl de gemiddelde afstand 383.900km is. Natuurlijk ben ik naar buiten gegaan om een fotootje te maken van de maan. De vorige keer dat ik een foto maakte leek de maan voor al groot, maar gister was hij kennelijk op zn grootst! Wat mij opviel was dat de maan er precies hetzelfde uitzag als vorige keer en daardoor rees de vraag bij mij op: Draait de maan zelf ook niet rond? Gelukkig hebben we tegenwoordig wikipedia en heb ik dat even opgezocht.

"De rotatie van de Maan (om haar as) is synchroon met haar beweging rond de Aarde. Praktisch betekent dit dat de Maan steeds met dezelfde kant naar de Aarde gericht is. Daarom spreekt men van de voorkant, het zichtbare deel van het maanoppervlak, en de achterkant, het onzichtbare deel van de Maan."

Aha!

Zo is fotografie ook nog goed is voor mijn algemene kennis! :)

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
*weer een crop natuurlijk


You might also like:



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen